Bilanx: “Dit is waarom je als IT-er wel met Asista wilt werken”

Samen met de IT’er van het accountantskantoor heeft Asista als doel om een zo veilig en efficiënt mogelijke werkplek te bieden aan de medewerkers. Het is fijn als alles goed werkt, maar nog beter wanneer ook de IT’er ontzettend tevreden is. Wij vroegen aan Han Tuttel, functioneel applicatiebeheerder bij Bilanx Accountants & Adviseurs, om zijn ervaringen te delen. Het resultaat? Een ontzettend mooi verhaal. 

Het verhaal van Han Tuttel:

Bilanx accountants

“Om eerlijk te zijn is het fijn om als IT-er controle te hebben. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat alle systemen en software goed werken, dat je collega’s ongestoord kunnen werken. Immers, technologie en automatisering is er om het werken makkelijker te maken. Maar hoe kan diezelfde technologie en automatisering het dan voor jou als IT-er ook makkelijker maken? 

Op zich wordt het er voor jou als IT-er ook makkelijker op na de overstap naar Asista. Dat betekent niet dat er voor de IT-er niets meer te doen is. Het is wel zo dat de invulling van het werk anders is geworden.

In het verleden beheerde ik twee mooie fysieke servers op 2 verschillende locaties met VPN verbinding. Volgepropt met CPU’s en Giga’s aan RAM, met daarop in totaal 7 Virtual Machines. Elke maand zorgen dat alle updates getest en geïnstalleerd worden, dat alle Microsoft CAL’s op orde zijn en ga zo maar door. Vergeet vooral ook de back-ups niet, op de lokale en de remote NAS, die ook nog geverifieerd dienden te worden.

Omdat wij niet alle werkplekken op Windows Pro hadden draaien, moest ik geregeld wat werkplekken langs om daar nog wat updates er op te zetten, en er dan niet eentje vergeten…. Bij een nieuwe medewerker ben je toch wel even bezig om de werkplek en server in te richten voor die nieuwe medewerker. Vergeet dan ook niet om de e-mail handtekening toe te voegen. Enzovoorts.

Leuk werk! Tenminste, als alles goed gaat.

Alles hierboven maak ik me nu niet meer druk om. Dat wordt geregeld.

Tegenwoordig vul ik een formuliertje in, waarna Asista aan het werk gaat. Zij maken de gebruiker aan en zorgen ervoor dat de nieuwe medewerker toegang heeft tot de benodigde software.

De laptop voor de medewerker komt binnen, de nieuwe medewerker logt er op in, activeert de DUO Security beveiliging (2FA) en vanuit Microsoft Intune komt de benodigde software op de laptop. Binnen 2 à 3 uur staat alles klaar.

Die tijd wordt nuttig besteed voor de onboarding en uitleg van processen en applicaties.”

 

Icon - Cooperation

"Een nieuwe medewerker heeft binnen 2 á 3 uur een volledig geïnstalleerde laptop,
waarmee hij of zij direct aan de slag kan."

Han Tuttel - Bilanx Accountants & Adviseurs

“Een extra mooie bijkomstigheid is dat vrijwel alle applicaties die we gebruiken in de cloud draaien. Dat scheelt een boel ‘lokaal beheer’.

Wat niet in de cloud draait, is vaak hybride, aangestuurd, beheerd en geconfigureerd door Asista. Eigenlijk geen omkijken naar, behalve bij grote updates. Dan wordt de nieuwe omgeving op de testomgeving gezet, wij testen en controleren het voordat het op de productie omgeving wordt gelanceerd.

Daarna is het zaak om ervoor te zorgen dat alle collega’s de software actualiseren via het bedrijfsportaal.

Klinkt mooi en het lijkt net of alles vlekkeloos gaat. Toch komt je kennis als IT-er nog regelmatig van pas. Collega’s hebben nog altijd wel ondersteuning nodig. Van kleine dingen als ‘mijn muis doet het niet’, tot het helpen instellen van externe beeldschermen op een andere (flex)werkplek, en het controleren dat die recente (cruciale) update wel is doorgevoerd – om er maar even een paar te noemen.

Ook gaan niet alle updates altijd vanzelf. Dat zie je als IT-er meteen wanneer je een collega helpt met een vraagstuk. Even de laptop ‘een zetje geven’ en ook de laatste updates staan er weer op.

Een tijdje geleden had een collega ‘gedoe’ met de laptop. Binnen 45 minuten had ik een andere laptop voor haar klaar en kon ze zo verder werken.

Desondanks heb je minder controle. Voorheen kon ik inloggen in de router, configureerde en testte ik een VPN verbinding, zodat een collega relaxed vanuit huis kon werken. Tegenwoordig bel ik Asista, leg uit wat ik wil, en het wordt (snel!) voor mij geregeld.

Wel fijn dat als iets niet goed werkt het vlot en adequaat opgelost wordt. Vrijwel altijd snel of op z’n minst snel genoeg. Want, in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat het erg fijn werken is met de mensen op de supportafdeling van Asista. Altijd vriendelijk en behulpzaam – nooit te beroerd om mee te denken en te helpen.

Af en toe mis ik ‘de controle hebben’ nog wel. Dat is ook de aard van het beestje weet ik. Tegelijkertijd geeft het veel rust om te weten dat er goede mensen dagelijks bezig zijn om ervoor te zorgen dat we ongestoord kunnen werken.

De invulling van mijn werkdag is er wel door veranderd. De gebruikersondersteuning binnen onze kantoren is minder van technische aard, en vaker gerelateerd aan de software. Met name het (correct) gebruik ervan, in combinatie met de juiste procedures.

Verder is er het applicatiebeheer. Al met al een mooie en afwisselende functie waarbij het doel niet veranderd is, namelijk: ervoor zorgen dat onze medewerkers prettig en makkelijk hun werkzaamheden kunnen verrichten, zonder hinder en met de voordelen van een goede ICT omgeving. Met prettige ondersteuning vanuit Asista.”

– Han Tuttel 

ICT | Bilanx Accoutants & Adviseurs

 

Maandelijks tips ontvangen? Meld je aan!

Delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-mail

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Door je in te schrijven voor deze nieuwsbrief geef je ons toestemming om inzicht te verkrijgen in jouw lees- en klikgedrag. Afmelden kan op ieder moment. Voor meer informatie over hoe wij met persoonsgegevens omgaan, verwijzen we je door naar onze privacy- en cookieverklaring